Porozumienie dotyczące podwyższenia wynagrodzeń dla pracowników Kolei Śląskich zostało podpisane w trakcie pandemii – okresie szczególnie trudnym dla każdej ze stron. Co było kluczem do rozwiązania sporu?
Trzeba
pamiętać, że biznes to nie tylko firma i wizja jej rozwoju, ale
przede wszystkim ludzie i ich umiejętności, które pozwolą
na wdrożenie zmian. Nie ukrywam, że pandemia nie ułatwiała
dialogu w zakresie zmian uposażeń dla naszych pracowników.
Niełatwo jest negocjować, gdy przyszłe funkcjonowanie spółki
jest zależne od trudnych do określenia czynników, takich jak
długość lockdownu czy związane z nim natychmiastowe obniżenie
zainteresowania usługami transportu publicznego. To czas szczególnie
trudny również dla naszych pracowników oraz ich rodzin.
Rzeczywistość biznesowa jest coraz bardziej zmienna, złożona i
nieprzewidywalna. Trzeba jednak nauczyć się reagować na to, co się
dzieje wokół i być uważnym zarówno na potrzeby rynku, jak
i pracowników. Styl działania, szukanie najlepszych możliwości i
skuteczność wprowadzanych rozwiązań są kluczem do sukcesu.
Priorytetem jest dewiza, że dobry biznes to taki, w którym każda ze stron czuje się usatysfakcjonowana. Dzięki
przeanalizowaniu możliwych wariantów rozwiązań
oraz
wzajemnej woli współpracy, porozumienie zostało osiągnięte.
Pierwsze podwyżki
dla pracowników Kolei Śląskich zaczną
obowiązywać od 1 października 2021 roku.
Co udało się zatem osiągnąć dzięki dialogowi społecznemu z przedstawicielami pracowników? O czym stanowi wspomniane porozumienie i w jaki sposób zmienią się uposażenia poszczególnych grup zawodowych?
Dzięki podpisanemu porozumieniu podwyżki otrzymają m.in. kierownicy pociągów, konduktorzy, a także rewidenci taboru, maszyniści czy sprzątacze taboru kolejowego. Wzrosną również wynagrodzenia instruktorów w postaci dodatkowej comiesięcznej premii. Wprowadziliśmy jednak nową zasadę jej przyznawania. Dodatek zostanie wliczony do wynagrodzenia w danym miesiącu tylko wtedy, gdy nie dojdzie do żadnego negatywnego zdarzenia w ruchu kolejowym, które mogłoby być spowodowane przez pracowników szkolonych przez danego instruktora. Rozwiązanie to z jednej strony zapewnia formę wynagrodzenia motywacyjnego, a z drugiej pozwala wprowadzić dodatkowy mechanizm podnoszący skuteczność szkoleń. Nowym systemem nagród objęci zostaną również pracownicy administracyjni. To nowość w naszym regulaminie wynagrodzeń, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Zarządem Kolei Śląskich kierowała zarówno wola współpracy z przedstawicielami strony społecznej, jak i chęć wprowadzenia nowoczesnych standardów biznesowych w zakresie motywowania pracowników.
Czy wprowadzone zmiany będą miały wpływ na pasażerów?
Konsekwentnie
podejmujemy kroki, które oczywiście prowadzą do zmian, ale takich,
które mają na celu stałe podnoszenie komfortu pasażerów i
dostępności regionalnego transportu kolejowego tak, aby stawał się
on zawsze pierwszym wyborem w momencie planowania podróży.
Obecnie
priorytetem jest wypracowanie jak największego zainteresowania
naszymi usługami. Pomimo epidemii i wprowadzenia ograniczeń w
funkcjonowaniu komunikacji publicznej w Polsce, miniony rok nie
zmienił na pewno jednej rzeczy, faktu, że to pasażer oraz jego
satysfakcja z podróży są dla nas najważniejsze. W celu
zapewniania najwyższych standardów usług i bezpieczeństwa
wprowadziliśmy najnowocześniejsze metody czyszczenia pojazdów.
Tylko w pierwszej połowie 2021 roku jako pierwszy podmiot w Polsce
uzyskaliśmy jednolity certyfikat bezpieczeństwa wydany przez
Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego, podpisaliśmy Europejską
Deklarację Kultury Bezpieczeństwa, uzyskaliśmy tytuł Wielkiego
Modernizatora 2020 nadany przez Instytut Europejskiego Biznesu, a
także wprowadziliśmy pierwszy przystanek na żądanie. W maju
bieżącego roku rozpoczęliśmy wdrażanie rozwiązań mających na
celu uproszczenie taryfy przewozowej Kolei Śląskich. Już we
wrześniu wprowadzimy również nowe atrakcyjne oferty. Podążając
za trendami europejskich kolei regionalnych damy naszym pasażerom
możliwość korzystania z innowacyjnej taryfy pozaszczytowej ze
zniżką do 20%.
Zatem quo vadis, spółko Koleje Śląskie?
Podejmowane przez nas działania mają na celu ugruntowanie pozycji nowoczesnego, ekologicznego, szybkiego i przystępnego cenowo przewoźnika kolejowego. Chcemy być synonimem bezpiecznego i komfortowego środka transportu publicznego. Mamy jednak świadomość, że nie jesteśmy w stanie zrealizować tych zadań bez fachowców. Zatrudnienie w Kolejach Śląskich powinno być postrzegane jako prestiżowa praca w regionie z godną płacą. Załoga, od której zależy bezpieczeństwo pasażerów, czyli nas wszystkich to sztab profesjonalistów. Musimy pamiętać, że kolej to nie tylko pojazdy, budynki czy infrastruktura kolejowa. Kolej to złożony tętniący życiem organizm. Kolej to przede wszystkim ludzie.