– To istotna zmiana przede wszystkim z punktu widzenia konsumentów. Będziemy bowiem otrzymywać dokładniejsze informacje dotyczące nabywanych produktów. Zupełnie inne opony są potrzebne w Skandynawii, a inne w polskich warunkach, o czym niejednokrotnie nie jesteśmy wystarczająco informowani przez producentów. Dzięki nowym przepisom, będziemy mogli wybrać opony najbezpieczniejsze i najbardziej paliwooszczędne, a co za tym idzie najbardziej ekologiczne – mówi Tobiszowski.
Zamiarem unijnego procesu legislacyjnego było uwzględnienie postępu technologicznego w produkcji opon, który miał miejsce w ostatniej dekadzie, jak również rozwój sprzedaży on-line. Wśród najważniejszych zmian określonych w przepisach unijnych znalazły się:
- aktualizacja wzoru etykiety, obejmującej także piktogramy przyczepności na ośnieżonej i oblodzonej powierzchni zgodnie z międzynarodowymi standardami, jak również kod QR;
- lepsza ekspozycja etykiety, także w sprzedaży on-line i reklamach internetowych;
- usunięcie nieużywanych już najniższych klas efektywności paliwowej, przez co ich skala stanie się bardziej przejrzysta i zrozumiała;
- obowiązek etykietowania opon stricte dla ciężarówek i autobusów (opon C3);
- skuteczniejsze egzekwowanie przepisów, dzięki nakazowi rejestracji opon w bazie produktów.
Warto podkreślić, że system etykietowania opon ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa na drogach i poprawie zdrowia publicznego - redukować emisje gazów cieplarnianych oraz hałas i zanieczyszczenia powstałe w wyniku transportu drogowego (ścieralność opon). Tak więc rozporządzenie ma realizować te cele poprzez nakazanie lepszego informowania konsumentów przede wszystkim o efektywności paliwowej, bezpieczeństwie i hałaśliwości opon.
Jak wynika z unijnych danych z transportu drogowego pochodzi ok. 22% emisji gazów cieplarnianych w UE. Opony – głównie z powodu oporu toczenia – decydują o 20-30% zużycia paliwa. Zmniejszenie oporu pomaga więc obniżyć emisję, a niższe zużycie paliwa zaoszczędza konsumentom kosztów.
Należy także podkreślić, że rozporządzenie nie wprowadza żadnych nowych wymagań dotyczących samych opon.