Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała porozumienie ze spółką PKP PLK w sprawie opracowania studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Gliwice-Katowice. Dzięki tej inwestycji pociągi lokalne będą się poruszać szybciej i sprawniej. Studium wykonalności dla budowy osobnej, dodatkowej pary torów na trasie Katowice-Gliwice jest jednym z najważniejszych etapów, przygotowujących do rozpoczęcia inwestycji. Dzięki podpisanemu porozumieniu, Metropolia sfinansuje połowę kosztów studium wykonalności.
To jedna z najbardziej obleganych tras
w woj. śląskim
Budowa osobnej pary torów na trasie Katowice-Gliwice ma na celu oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego, co ma się przyczynić do zwiększenia przepustowości na jednej z najpopularniejszych tras w regionie. Skorzystają na tym mieszkańcy Świętochłowic, którzy na co dzień korzystają z dojazdów koleją do pracy lub do szkoły. Poza budową nowego toru zwiększyć ma się też częstotliwość kursowania pociągów.
Przypomnijmy, że pociągi na trasie Katowice-Gliwice pokonują obecnie tę trasę w ok. 25-27 minut i jeżdżą przez:
- Katowice Załęże
- Chorzów Batory
- Świętochłowice
- Ruda Śląska, Chebzie
- Ruda Śląska
- Zabrze
Bilet normalny w jedną stronę kosztuje 7 zł.
Pociągi mają kursować co kilkanaście minut
Podpisane porozumienie określa wszystkie zasady współpracy pomiędzy Metropolią i PKP PLK, a także pozwala występować Metropolii w charakterze współzamawiającego.
– Budowa odseparowanego torowiska na trasie Katowice-Gliwice ma ogromne znaczenie dla przyszłej Kolei Metropolitalnej. Dzięki jego powstaniu, możliwe będzie wprowadzenie standardu, do którego dążymy, by pociągi wewnątrz metropolii kursowały co kilkanaście minut, a pasażerowie nie musieli patrzeć w rozkład jazdy, by wiedzieć, że „zaraz coś przyjedzie”. Właśnie ze względu na tak duże znaczenie tej inwestycji, Metropolia w połowie sfinansuje powstanie tego opracowania – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM, w którym odpowiada za sprawy związane z transportem publicznym.
– Warto dodać w tym miejscu, że podobne prace studialne trwają lub zostały ukończone dla odcinków Katowice–Tychy oraz Katowice–Będzin, zatem będzie to logiczne uzupełnienie działań studialnych wokół węzła katowickiego przed przystąpieniem do etapów projektowych i inwestycyjnych – dodaje Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w GZM.
PKP PLK zapowiada, że opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostaną skonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizować połączenia kolejowe na linii Katowice-Gliwice.
Studium wykonalności ma dać odpowiedź, jak rozwijać infrastrukturę kolejową i przygotować dokumentację przedprojektową, umożliwiającą realizację robót. Prace studialne mają być prowadzone w latach 2021-2023 i określą zakres projektu, jego efekty oraz koszty realizacji.
W Trójmieście osobną parę torów ma kolej SKM
Osobny tor dla ruchu lokalnego świetnie sprawdza się np. w Trójmieście. Tam kolejka SKM (Szybka Kolej Miejska) szybko przemieszcza się po przeznaczonych dla siebie torach, sprawnie wożąc pasażerów z Gdyni do Gdańska, przez Sopot, albo nawet dalej, do Wejherowa. Pociągi odjeżdżają co 10 minut do pół godziny, w zależności od pory dnia.