Wiadukt kolejowy w Świętochłowicach do przebudowy

Rusza przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. W ramach tej inwestycji przebudowany zostanie m.in. wiadukt kolejowy w Świętochłowicach.

fot. Google
Świętochłowice wiadukt kolejowy

Linia kolejowa nr 131 to tzw. magistrala węglowa, która biegnie z Górnego Śląska do portów na wybrzeżu Bałtyku. Powstała jako linia towarowa, ale w naszym regionie wykorzystywana jest także w ruchu pasażerskim. Spółka PKP PLK rozpoczyna kolejny etap przebudowy tej linii, który obejmie odcinek Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Prace mają ruszyć po 13 marca 2022 r, a ich wartość to 1,2 mld zł netto.

Wiadukt nad ul. Katowicką w Świętochłowicach zostanie przebudowany

W ramach tej inwestycji zostanie wymienione 60 km torów wraz z siecią trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Zaplanowano budowę 4 nowych obiektów: dwóch przejść pod torami dla pieszych i dwóch wiaduktów w Chorzowie i Radzionkowie. Przebudowa obejmie kolejnych 25 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt nad ul. Katowicką w Świętochłowicach. Dzięki temu – jak zapewniają w PKP PLK - będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.

O wiele więcej zmian będzie w sąsiednim Chorzowie. Powstanie tam nowy przystanek kolejowy Chorzów Uniwersytet, a na stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary zostaną przebudowane perony. Na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, a przy nowym przystanku kolejowym Chorzów Uniwersytet powstanie także nowy wiadukt.

Zakończenie prac planowane jest w 2024 r.

Nowe perony zyskają także stacje: Bytom, Bytom Karb, Radzionków oraz przystanki kolejowe Bytom Północ i Radzionków Rojca, dzięki czemu – jak podkreślają w PKP PLK – podróżni zyskają większą dostępność do kolei.

- Zapewniony będzie dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Komfort podróży zwiększą nowe ławki i wiaty. Wymienione oświetlenie zapewni większy poziom bezpieczeństwa po zmroku. Podróżowanie ułatwi także czytelne oznakowanie i nowe nagłośnienie – tłumaczy Katarzyna Głowacka, z biura prasowego PKP PLK.

Powstaną także nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Poziom bezpieczeństwa zwiększyć ma Lokalne Centrum Sterowania Bytom, wyposażone w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym

Od 13 marca 2022 r. na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa, zamiast 14 par pociągów regionalnych. Z kolei pociągi PKP Intercity pojadą zmienioną trasą. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 r.