Film „Chce mi się żyć” przedstawia sylwetki 4 Polek, które chorują na zaawansowanego raka piersi. Wszystkie niedawno dowiedziały się o nawrocie, co je w pierwszym momencie załamało i sprawiło, że straciły ochotę do życia. Choć każda z nich inaczej radzi sobie z nową sytuacją, to łączy je jedno – siła życia. Pokonały depresję, postanowiły walczyć i maksymalnie wykorzystać czas na życie. Są aktywne zawodowo i społecznie, a ich życie, oprócz nowego elementu, jakim jest leczenie, niewiele różni się od tego sprzed diagnozy. Film wyreżyserowała znana dokumentalistka Athena Sawidis.
Na pokazie filmu obecne były trzy z czterech bohaterek filmu: Małgorzata Bażant, Jolanta Werner i Beata Stempniewicz. Jolantę Goińską, która ze względów zdrowotnych nie mogła przyjechać, reprezentowali przyjaciele.
Małżonka Prezydenta zabierając głos przed projekcją filmu, powiedziała – Tak się złożyło, że jakiś czas temu miałam okazję gościć w Pałacu Prezydenckim grono kobiet, które zmagają się z chorobą nowotworową piersi. Miałam okazję z nimi porozmawiać, ale przede wszystkim wysłuchać tego, co one same mówią o sobie i swojej chorobie. O tym, jak rak zmienił ich życie, a także życie ich bliskich, co im odebrał, ale także, paradoksalnie, na co nowego je otworzył - przyznała.
O raku piersi mówi się dużo. Wiedza społeczeństwa na temat tego nowotworu dotyczy głównie profilaktyki i badań skrinningowych, które pozwalają wykryć chorobę we wczesnym stadium i ją wyleczyć. Inaczej to wygląda w przypadku zaawansowanego raka piersi, który wciąż jest tematem tabu. Zaawansowany rak piersi jest chorobą nieuleczalną, dlatego niechętnie poruszaną w mediach i w debacie publicznej. Tymczasem postęp medycyny i nowe możliwości terapeutyczne sprawiły, że stał się chorobą przewlekłą.
Średni czas życia kobiet po nawrocie wynosi obecnie kilka lat, ale medycyna cały czas robi postępy. Obecny na spotkaniu konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej prof. dr hab. n. med. Maciej Krzakowski podkreślił, że – zakres tych możliwości się poszerza i doszliśmy już teraz do tego, że zaawansowany rak piersi jest traktowany jak choroba przewlekła. Tak dobieramy leczenie, aby ono dla chorych było jak najmniej uciążliwe.
Profesor Krzakowski podkreślił także, jak ważne są kampanie edukacyjne skierowane do chorych. – To kampanie, które ja sobie bardzo cenię, bo uważam, że są niezwykle istotne. Po pierwsze, nie wolno żadnego chorego, w tym wypadku mowa o kobietach z zaawansowanym rakiem piersi, wyłączać z normalnego życia w społeczeństwie, rodzinie. Kiedy się tak dzieje, to wielki błąd. Kiedy chore pytają mnie, jak mają żyć, ja odpowiadam, żeby starały się żyć tak, jak żyły do tej pory. Kampanie są ważne, bo edukują i pozwalają chorym wiedzieć więcej o chorobie i jej leczeniu.
Wiele kobiet, u których rozpoznano zaawansowanego raka piersi martwi się o wpływ, jaki będzie miała choroba na ich rodzinę. Są przecież odpowiedzialne za opiekę nad dziećmi i innymi krewnymi. Wiele z nich odnosi sukcesy zawodowe. Mimo to czują się odizolowane, pozostawione same sobie i ze zdecydowanie mniejszym wsparciem niż to było w przypadku pierwotnej diagnozy, często też zamykają się w sobie i izolują przed światem.
Wiele kobiet boi się mówić rodzinie, że ma nawrót ponieważ od razu kojarzy się to ze śmiercią. Natomiast dzisiejsza medycyna daje nam bardzo dużo nadziei. Jesteśmy w stanie to wydłużyć życie chorych, więc musimy się nauczyć i przyzwyczaić do tego, że wiele chorób będzie chorobami przewlekłymi, a wydłużając życie pacjentom jednocześnie będziemy dbali o jakość tego życia. Jeśli oswoimy te emocje to może nie będziemy wpadali w niepokój i nie będziemy rezygnowali niepotrzebnie z wielu aktywności, które dają nam radość. Wiele osób, kiedy dowiaduje się że ma nawrót choroby lub kiedy choroba jest zaawansowana, rezygnuje z wielu aktywności i wyłącza się z życia – zupełnie niepotrzebne – podkreśliła podczas spotkania psychoonkolog dr n. med. Mariola Kosowicz.
Kampania „Wykorzystaj czas na życie”, której organizatorem jest Fundacja „Żyjmy Zdrowo, skierowana jest do kobiet z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskich. Jej celem jest zmiana postrzegania zaawansowanego raka piersi i kobiet zmagających się z nawrotem choroby. W tej chwili rozsiany rak piersi jest tematem tabu, a kobiety spychane na margines życia społecznego, jako te, którym nie można pomóc. Tymczasem postęp medycyny sprawia, że zaawansowany rak piersi stał się chorobą przewlekłą. Organizatorzy kampanii chcą pokazać, że kobiety z nawrotem choroby mogą żyć aktywnie, pracować, realizować swoje pasje. Chcą również edukować społeczeństwo, jak je wspierać i jak rozmawiać na ten temat.
Nawrót raka piersi jest szokiem dla kobiety i dla jej bliskich. W świadomości wielu kobiet pozostaje wyrokiem. Pacjentki z takim rozpoznaniem są często spychane na margines życia społecznego jako te, którym nie można pomóc. W mediach temat zaawansowanego raka piersi nie istnieje, bo nie ma sukcesu terapeutycznego. Świadomość społeczna dotycząca tej choroby jest bardzo niska. Wykluczenie w trudnej sytuacji choroby to najgorsza rzecz jaka może spotkać te kobiety. Chcemy to zmienić! Kampania „Wykorzystaj czas na życie” jest skierowana do kobiet z zaawansowanym rakiem piersi oraz do społeczeństwa. Chcemy pokazać, że kobiety te mogą żyć aktywnie, pracować, realizować swoje pasje. Chcemy edukować społeczeństwo, jak wspierać kobiety z zaawansowanym rakiem piersi, jak rozmawiać na ten temat, jak budzić empatię. Dla kobiety, która na co dzień zmaga się z ciężką chorobą, funkcjonowanie w przyjaznym środowisku pozwala cieszyć się każdą chwilą życia – powiedziała Iwona Schymalla, Prezes Fundacji „Żyjmy Zdrowo”.
W ramach kampanii „Wykorzystaj czas na życie” zaplanowane są cykliczne warsztaty dla chorych na raka piersi oraz ich bliskich. W trakcie ich trwania kobiety z zaawansowanym rakiem piersi będą mogły przekonać się, że warto aktywnie spędzać każdy dzień. Nauczą się kaligrafii, dowiedzą się, jak wyglądać modnie i pięknie pomimo choroby. Przygotowano materiały edukacyjne oraz szeroką kampanię informacyjną w mediach prowadzoną z udziałem ekspertów.
Kampania „Wykorzystaj czas na życie” uzyskała honorowy patronat Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy. Partnerami kampanii są: Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych, Program Edukacji Onkologicznej, Fundacja „Tam i z powrotem”, Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Stowarzyszenie „Amazonki” Warszawa-Centrum, Fundacja Alivia, Fundacja „Rak’n’Roll”, Fundacja „Onkocafe” i Fundacja OmeaLife. Kampania jest realizowana z grantu edukacyjnego przekazanego przez firmę Pfizer Polska.